Informacje w sprawie Tarczy Finansowej PFR 2.0

Informacje w sprawie Tarczy Finansowej PFR 2.0

Dodatkowy termin dla MŚP rozliczających Tarczę Finansową 2.0

 

Informacja na temat statusów decyzji PFR

Decyzje ze statusem granted changed mają wskazaną określoną kwotę do zwrotu, czyli subwencja nie jest umorzona w 100%. Klient zobowiązany będzie do zwrotu nieumorzonej części subwencji do 15 września 2022 r.
Kwota do zwrotu (nieumorzona część subwencji) może zawierać także kwotę niezwróconą przez Klienta nadwyżki finansowej (termin był do 30 czerwca br.). Od tej część subwencji od 1 lipca br. Klient powinien liczyć odsetki ustawowe – kwota ta powinna być zwrócona niezwłocznie. Natomiast nieumorzona część subwencji (nie związana z nadwyżką finansową) powinna być zwrócona do 15 września br. na rachunek bankowy PFR wskazany w decyzji umorzeniowej. Tylko Klient jest w stanie wskazać, jaka część kwoty do zwrotu dotyczy niespłaconej nadwyżki a jaka nieumorzonej części subwencji, ponieważ PFR podaję tę kwotę jako jedną bez rozbicia na jej składowe. Proszę zwrócić uwagę, że decyzja nie wskazuje z jakiego powodu Klient ma nieumorzoną subwencję finansową. Przy mikroprzedsiębiorstwach mogą to być dwa powody – nieutrzymanie zatrudnienia na odpowiednim poziomie, albo brak prowadzenia działalności. Przy MŚP zwrot dotyczy przede wszystkim prognozowanych przychodów i kosztów.

Wyjaśnienie statusu Stopped

Informacja na temat terminów decyzji umorzeniowych

Zgodnie z informacjami PFR na temat decyzji umorzeniowych informujemy, iż decyzje będą wydawane w terminie 13-15 lipca (pierwotnie 11-15 lipiec).

Jednocześnie PFR podkreśla w informacji, że Beneficjenci, którzy w decyzji umorzeniowej będą zobowiązani do zwrotu części nieumorzonej subwencji finansowej, powinni zwrócić szczególną uwagę na numer konta. Nie jest on tożsamy z numerem, z którego bank dokonywał przelewu subwencji.

Dodatkowo, aby zachować szczególną ostrożność PFR apeluje, aby sprawdzić autorów i adresatów wiadomości oraz numery kont, na które należy dokonać wpłaty.
Informacje o tych numerach znajdują się w wydawanych decyzjach przekazywanych za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Szczególnie uwagę należy zwrócić na wszelką korespondencję pochodzącą rzekomo od PFR, która może być przesłana poza określonym powyżej kanałem korespondencji wg. której wskazany może być inny niż w bankowości elektronicznej numer rachunku lub która zawierać będzie linki do stron zewnętrznych.

Szczegółowe informacje znajdą Państwo na stronie PFR: https://pfrsa.pl/aktualnosci/tarcza-finansowa-pfr-2.0/decyzje-dla-beneficjentow-tarczy-finansowej-pfr-20-dostepne-od-13-lipca.html

Informacje na temat umorzeń:

Prezentacja decyzje umorzeniowe tarcza PFR 2.0 dla małych i średnich firm
Prezentacja decyzje umorzeniowe tarcza PFR 2.0 dla mikrofirm

15 stycznia br. minął termin rozliczenia subwencji finansowej dla małych

i średnich firm (MŚP) w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0. W toku weryfikacji złożonych do tej pory formularzy okazało się, że niektóre firmy popełniły w nich błędy, np. załączając niepoprawne pliki JPK albo nie załączając ich wcale. W związku z tym PFR, w porozumieniu z bankami, wyznaczył dodatkowy termin na składanie korekt/wniosków w dniach 18-23 stycznia br. Umożliwi to korektę poprzez ponowne złożenie wniosku firmom, które popełniły błędy w rozliczeniu oraz ewentualnie złożenie wniosku firmom, które spóźniły się z rozliczeniem.

Jeśli złożyłeś formularz oświadczenia, ale nie otrzymałeś potwierdzenia jego poprawności, sprawdź w dniach od 18 do 19 stycznia br. w swoim banku, w którym rozliczałeś subwencję finansową, czy wymagane są od Ciebie dodatkowe działania lub ponowne złożenie formularza. Jeśli okaże się, że popełniłeś błąd, będziesz mógł złożyć korektę.

Po 23 stycznia br. jakiekolwiek zmiany i uzupełnienia w tym zakresie będą niemożliwe dla MŚP, a brak rozliczenia lub niepoprawność złożonych plików JPK będzie wiązać się z koniecznością zwrotu całości otrzymanej subwencji.

Rozpoczyna się proces rozliczenia i zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji dla Przedsiębiorstw z sektora Mikro i MŚP w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0. Firmy, które spełnią określone wymagania mogą liczyć na 100% umorzenia.

Rozliczenia Tarczy 2.0 będą odbywać się w trzech etapach.

W pierwszym etapie w bankowości elektronicznej Klienta zostanie udostępniony formularz oświadczenia o rozliczeniu dla małych i średnich firm (MŚP). Proces ten rozpocznie się od 18 listopada 2021 r. i potrwa do 15 stycznia 2022 r. Po upływie tego terminu formularz będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji co do zasady niemożliwe.

W drugim etapie to Mikroprzedsiębiorcy w swojej bankowości elektronicznej będą mieli udostępniony formularz oświadczenia o rozliczeniu. Etap ten rozpocznie się od 19 stycznia i potrwa do 28 lutego 2022 r. Po upływie tego terminu formularz będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji co do zasady niemożliwe.

W trzecim etapie - w kwietniu 2022 r. - PFR wyda przedsiębiorcom jedną z trzech decyzji, tj.:

  • decyzję określającą kwotę subwencji podlegającą zwolnieniu z obowiązku zwrotu (w tym o całkowitym umorzeniu),
  • decyzję wzywającą do zwrotu całej subwencji albo
  • decyzję informującą beneficjenta o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji podlegającej zwolnieniu z obowiązku zwrotu. Wówczas PFR poprosi beneficjenta o dalsze wyjaśnienia.

Ważną różnicą w stosunku do rozliczenia Tarczy Finansowej PFR 1.0 jest to, że termin złożenia oświadczenia o rozliczeniu nie następuje po roku od uzyskania subwencji, a termin wydania wskazanych wyżej decyzji przez PFR nie zależy od czasu złożenia oświadczenia.

Proces rozliczania subwencji odbywać się będzie za pośrednictwem bankowości elektronicznej w tym samym banku, w którym składany był wniosek o udzielenie wsparcia. W odróżnieniu od procesu rozliczeń Tarczy Finansowej PFR 1.0 formularze wniosków nie będą zawierać wstępnej propozycji rozliczenia, a spłata subwencji finansowej będzie odbywać się na inny rachunek.

Rozlicznie Przedsiębiorców z sektora MŚP

W przypadku Przedsiębiorców z sektora MŚP warunkiem rozliczenia subwencji jest:

  • nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r. oraz
  • rozliczenie nadwyżki otrzymanej subwencji finansowej.

Przedsiębiorcy we wniosku o subwencję co do zasady prognozowali przychody oraz koszty stałe za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 marca 2021 r. Dlatego też, w celu rozliczenia subwencji muszą podać rzeczywiste koszty stałe oraz wysokość przychodów dla tego okresu. Pomocny w wyliczeniu tej różnicy będzie specjalny kalkulator, z którego można skorzystać w formularzu rozliczenia. Beneficjent musi sprawdzić, czy  nastąpiła nadwyżka między wartością subwencji wyliczoną w oparciu o przewidywaną wartość kosztów stałych oraz wysokość spadku przychodów, a subwencją, którą otrzymaliby w oparciu o kwotę rzeczywistych kosztów stałych oraz rzeczywistą wysokość spadku przychodów. Jeśli taka nadwyżka występuje, beneficjent będzie musiał ją zwrócić do 31 stycznia 2022 r. na indywidualny rachunek wskazany w potwierdzeniu oświadczenia.

Ponadto, w celu poprawnego rozliczenia subwencji, przedsiębiorcy będą musieli załączyć do formularza oświadczenia o rozliczeniu pliki JPK w postaci xml wygenerowane z programu księgowego firmy (inny format nie zostanie przyjęty). W zależności od prowadzonej rachunkowości będą to pliki JPK_PKPIR lub JPK_KR. Należy przygotować osobne pliki za okres listopad-grudzień 2020 oraz styczeń-marzec 2021 r.

Należy pamiętać, że kwota wskazana w oświadczeniu o rozliczeniu nie musi równać się kwocie, która podlega zwrotowi na rzecz PFR. Jeśli przedsiębiorca częściowo spłacił subwencję przed terminem złożenia oświadczenia o rozliczeniu, powinien samodzielnie pomniejszyć kwotę wskazaną w oświadczeniu o wartość wszystkich dokonanych zwrotów w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0.

Rozliczenie Przedsiębiorców z sektora Mikro

W przypadku Mikroprzedsiębiorców subwencja finansowa podlega całkowitemu zwolnieniu z obowiązku zwrotu pod warunkiem łącznego spełnienia poniższych warunków:

  • nieprzerwanego utrzymania działalności gospodarczej do dnia 31 grudnia 2021 r. oraz
  • utrzymania średniego poziomu zatrudnienia w 2021 r. w porównaniu do liczby pracowników, na których otrzymał subwencję.

PFR sprawdzi te warunki automatycznie na podstawie danych z ZUS, dlatego przedsiębiorca nie załącza do wniosku żadnych dokumentów i zaświadczeń.

Formularz oświadczenia o rozliczeniu dla Mikroprzedsiębiorstw zawiera numer rachunku, na który przedsiębiorca może wpłacić pieniądze z subwencji, jeśli chce je zwrócić przed wydaniem decyzji przez PFR. Spłaty dokonane przez Mikroprzedsiębiorstwo przed dniem wydania decyzji przez PFR pomniejszają saldo subwencji do umorzenia.

Wymagane oświadczenia i inne informacje

  • Firmy, które w trakcie wnioskowania o subwencję nie dołączyły poprawnych dokumentów o umocowaniu, odnajdą w formularzach dodatkowe pole, tzw. oświadczenie retrospektywne. Zaznaczając je będą poświadczać, że były umocowane do złożenia wniosku o udzielenie subwencji. Oprócz złożenia tego oświadczenia muszą dostarczyć do banku dokumenty potwierdzające umocowanie w ciągu 14 dni.
  • Firmy będą musiały potwierdzić w formularzu, że dokonały wpisu do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, jeśli nie zrobiły tego wcześniej,.
  • PKD, które beneficjent wpisuje w formularzu ma charakter informacyjny. Powinien on podać wiodące PKD firmy. Nie musi być ono związane z listą 54 kodów PKD, które warunkowały udział w programie.

Regulamin oraz niezbędne informacje o procesie rozliczania i umarzania subwencji dostępne będą na stronie www.pfr.pl.

Planowane szkolenia i informacje

Od listopada rozpoczną się szkolenia informacyjne dotyczące procesu umorzeń, o których informacje również będzie można znaleźć na stronie PFR. W razie pytań lub wątpliwości można też dzwonić na infolinię PFR pod numerem +22 703 43 00 (czynna od poniedziałku do piątku od 8.00 do 17.00, opłata zgodnie z cennikiem operatora).